Eilisen aikana Hämeenlinnanväylän ongelmaputken yläosan kalteri (välppä) on vaihtunut uuteen. Edellisessä kalterissä oli se Pirkko-taimenen päähän syvän vekin syynä ollut harmillinen poikkirauta. Tässä ei ole poikkirautaa. Tässä on tosin edelleen kalterit alas asti. Tämä ei ole huoltovapaa, mutta parempi kuin se edellinen. Edellisessä säleikköjä oli 11. Tässä rautoja on 8. Raudan väli on melkein 20 senttiä. Jos taimenella olisi mahdollisuus päästä päästä kiivasvirtaisen ja jyrkän betoniputkiosuuden läpi, nyt kala pääsisi putkesta myös ulos – edellyttäen että säleikkö pidetään roskista puhtaana.

Ollaan saatu HSY:ltä kutsu tulla ensi perjantaina palaveriin keskustelemaan ja kommentoimaan heidän suunnitelmia linjasaneerata ainakin putkiosuuden alaosa. Meidän mielestä reikäiseksi hapertunut alaosuuden linjasaneeraus on tärkeä. Silti taimenten näkökulmasta putken ylemmän osan korjaukset olisivat merkittävästi tärkeämpi asia. Putken muuttaminen kaloille nousukelpoiseksi on ensisijaisesti tahtoasia. Ensi perjantaina olemme viisaampia sen suhteen että kuinka paljon HSY:ltä löytyy hyvää tahtoa. Kyllä tämänkin kalterin teknisistä ominaisuuksista olisi voitu etukäteen konsultoida ja tehdä se tätäkin paremmaksi. Parempaan suuntaan mennä – siitä kiitos HSY:lle!

ps. Toivotaan, että putki saadaan mahdollisimman pian kokonaisuudessaan nousukelpoiseksi!

Aiheen keskustelut jatkuvat Facebookissa: